onsdag den 25. april 2012

Madplan



Jeg har lige lidt tid mens aftensmaden koger, jeg prøver at tage mig sammen til at lave en madplan, men jeg har meget mere lyst til at slappe af med hæklenål og garn. jeg syntes det er lidt svært med den madplan for tiden, engang var jeg god til det, men det er ligesom efter æblepigen har fået sin egen mening om mad, er der meget mere der skal tages hensyn til. Jeg er til krydret mad, mange små retter, mad der er blandet sammen i store gryder. Æblepigen er egentlig ikke kræsen, men har det som så mange andre børn, hun vil have hun kan se hvad hun spiser, og helst kun prøve en ny ting af gangen. Jeg ved bare at det gør min dag så meget nemmere at have en madplan, det er også en god måde at få ideer til nye retter på, for når hverdagen ruller og man kommer træt hjem, så er det nemmere at lave det vi kender og ved der bliver spist. Jeg syntes det er vigtig at spise varieret, og få nye smags oplevelser i løbet af ugen, og det at samles omkring aftensmåltidet er en god måde at afrunde dagen på.
Laver i madplan, input modtages gerne.....

8 kommentarer:

  1. Vi har noen ganger fått til å lage middagsplan for ukene, men så glemmer vi det ... Det går egentlig greit å handle inn litt stort en gang om uken. Da planlegger jeg litt før jeg går til butikken og så prøver jeg å kjøpe inn variert med kjøtt og fisk til uken som kommer, og alt det grunnleggende (en stor haug med grønnsaker,frukt og mel (jeg baker en del brød) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har vi også gjort længe, men jeg ved bare at når jeg har en plan at gå efter så sparer jeg både tid og spekulationer på hvad vi nu skal have at spise næste gang. Vi er også rimelig selvforsynende herhjemme, i fryseren har vi både gris, okse og fisk og nu kommer der snart grøntsager i haven også, så ved jeg at har jeg ikke en plan så er der altid ting der ikke bliver brugt, fordi vi så tager den nemme løsning.

      Slet
  2. Vi laver altid madplaner, og har egentlig gjort det i mange år. Syntes at det gør hverdagen med små børn utrolig meget nemmere. Men ja det er virkelig svært at finde på nye ting. Tit ender det med de samme 8-10 retter. Finder tit god inspiration på Arla's madplaner eller i blade. Må erkende at det desværre sjældent er i mine mange fine kogebøger jeg søger inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Arla har jeg også brugt en del, der er også meget godt at hente. Helt enig det er altså bare nemmere med en madplan, problemet er bare at den ikke laver sig selv:)

      Slet
  3. Jeg laver også ugentlig madplan.. Jeg har en notesbog, hvor jeg skriver ugedage og retter op, mens jeg på siden overfor kan notere mig hvad jeg mangler og skal have købt ind. Da vi kun er 2, lykkes det mig nogenlnde at holde budgetet på 500kr om ugen - perfekt, når man er studerende. ;)

    Ligesom alle andre, har jeg vi et repetoire af retter, som vi holder af, men jeg kan godt li at søge inspiration til nyt i blade, især MAD er rigtig god.. Og det gode ved at skrive det i en bog er, at den kan gemmes og bruges igen.. ;)
    (Hold da op, det blev en lang kommetar.) Håber du kan bruge det til lidt??

    SvarSlet
    Svar
    1. tak for kommentar, super ide med at bruge en notesbog, wouw 500 kr. sejt, det kan jeg altså ikke holde mig på. Men hvad vi bruger er virkelig svært at regne ud herhjemme for vi køber en hel gris af gangen, 1/2 til pålæg til madpakker og weekender og en 1/2 til madlavning, fisk fanger manden selv og om sommeren har vi grøntsager i haven. Det koster jo også at så i haven, det koster jo også at tage på fisketur, men vi gør det jo for sjovt og som udgangspunkt ikke for madens skyld, og skal det så tælles med :)

      Slet
  4. Nej ingen planer her.
    Vi får hvad der er på tilbud i Rema 1000;)
    Til gengæld har vi delt dagene op. Mandag, fredag og lørdag til mig.
    Tirsdag, onsdag og torsdag til min mand.
    Søndag får vi ikke noget at spise;)

    Vores børn kan stadig være kræsne, Selma snart 13 år og Folke 7 år. Det er ikke slemt, men de vil stadig gerne kunne se hvad der er på tallerkenen.
    Så når vi laver noget vi er lidt usikre på om de kan lide. Serverer vi i flere små skåle, så alle selv kan blande.
    Andre gange vil jeg bare have retten, som den skal være og så supplerer jeg med skåret grønt og hjemmebagt brød.
    Så ikke rigtig nogen gode råd her om en god madplan, bare et lille reminder om, at vi er mange som har det som jeres familie.

    En ting, insisterer vi på, at de lige skal smage før de siger advr...

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har også haft delt op hvem der lavede med siden Filippa blev født, manden gjorde det hver dag :)) men nu gidder han ikke rigtig gøre det hver dag mere, og jeg har virkelig også lyst til at stå lidt mere i køkkenet igen, syntes det er lige rigeligt mandemad :) men reglen er den der laver mad bestemmer og ingen brok fra den anden.

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...