tirsdag den 18. juni 2013

Lidt om hjerte og hjerne mad


Jeg var lige til et foredrag i går om hjerte og hjerne-mad, hvad er det bedste vi kan gøre for at sikre vores hjerte og hjerne optimale vilkår.
Ordene var klare motion motion og omega 3....

Det er efterhånden velkendt og veldokumenteret, at omega 3 fedtsyre fra hørfrø eller fisk har en beskyttende effekt i relation til hjerte/kar sygdomme. Lige så veldokumenteret er det at omega 3 fedtsyrer har en stor betydning for hjernefunktionen og kan optimere alt lige fra hukommelse til hjernens størrelse. En undersøgelse fra Norge viste at børn hvis mødre indtog omega 3 fedtsyrer under graviditeten og mens de ammede, havde gennemsnitlig 2% højre IQ ved 4 års alderen.

Jeg syntes virkelig  det er tankevækkende dokumentation...

Jeg er heldig at have en mand der fisker en del for sjovt så vi spiser ofte fisk herhjemme, heldigvis spiser Filippa (for det meste) også både fisk og grøntsager.
Vi er ikke fejlfrie herhjemme, vi spiser pandekager med sukker på og fredagsslik også nogengange selv om det ikke er fredag. Men grundkosten, altså vores hoved måltider til hverdag, der har vi fokus på at det skal være ordentlig mad. Vi dyrker selv rigtig meget af vores frugt og grøntsager, vi køber en hel gris og oksefars lokalt ved små landmænd hvor dyrene har haft det godt, og vi spiser gode fedtstoffer.
Selv om vi har fokus på at grundkosten skal være i orden herhjemme, spænder en tavl hverdag nogengange ben for de gode intentioner, derfor supplerer vi også altid med en multivitaminpille, en fiskeolie samt for os voksnes vedkommende med en D-vitaminpille om vinteren.
Jeg har lige haft mulighed for at teste produkter fra Futura, de har et stort udvalg i kosttilskud.
De stod nu i skabet i forvejen, og når de her er spist og vi går en ny lang vinter i møde, så bliver der igen købt nye brodukter fra Futura 




2 kommentarer:

  1. Sikke flotte billeder. Og bestemt et vigtigt budskab også. Det er enormt tankevækkende at den rigtige kost kan have så stor indflydelse på ens tilværelse.

    SvarSlet
  2. Ja hvem vil ikke gerne have kvikke unger?? ;)- og da jeg selv har arbejdet med fiskeolie-produkter i mange år så har mine børn bestemt også fået det ind med modermælken og spiser stadig Multitabs's fiskeoliekapsler der kan tygges med god smag til børnene hver dag :)

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...