lørdag den 16. maj 2015

Ny bænk i skovbedet

Leif har lavet en ny bænk til vores lille runde siddekrog for enden af skovbedet, den gamle var simpelthen rådnet op.
Nu kan vi igen tage en lille pause her, og side og nyde de små alpine planter i vores lille stenbed som er rundt om bænken. Jeg er ikke den store ekspert inden for anlæg af alpine bede, jeg syntes mit bed lidt ligner en stor grusbunke, og Solsortene har hevet alle de små sedler op med plantenavnene som var med da jeg købte planterne, så nu aner jeg ikke hvad planterne hedder.
Men uanset om jeg kender navnene på planterne eller ej så elsker jeg mit lille hjørne med alpine planter, for de minder mig om mine mange vandreture rundt om i Himalaya, Schweitz og Norge. Hver gang jeg ser en af de skønne blå Ensian, tænker jeg fx på en helt bestemt tur til Nepal.

Min Pæon (mlokosewitschii)



Øverst billed er en fin perlehyacint som jeg har købt på plantemarked i år, desværre var der ikke noget særlig detaljeret navn med kun (Muscari armeniacum) hvilket bare siger blå perlehyacint

Billedet under er bølgekronet storkenæb, jeg bruger den som bunddække i skovbedet.


På billedet under er det skovtulipaner (Sylvestris) de breder sig flittigt i skovbedet og fletter sig sammen med de mørke Storkenæb. Nede under det hele er der forskellige bregner på vej op, og snart lukker de hele skov bunden.


9 kommentarer:

  1. Hvor ser det skønt ud ved dig, jeg har skrevet skovtulipaner på huskesedlen. Nyd din bænk og dit alpine bed, der er da dejligt og kønt at kigge på :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord, ja skov tulipaner er super og de har en rigtig fin varm gul farve

      Slet
  2. Hvor er det smukt, elsker dine havebilleder

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er rigtig dejlig at høre at andre syntes om det man går og laver, jeg er jo selv rigtig glad for min have. Det er også rigtig dejligt at du også bruger tid på at skrive det, det betyder meget for mig.

      Slet
  3. Meget smuk bænk på et meget smukt spot i jeres meget smukke have, I henter jo ind på Claus :-)
    Søndags hilsner fra Maria & Tina
    "En verden af kunst"

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha du er så sød, Claus er for mig noget af en have guru og selv om jeg gerne ville, kommer min have vidst aldrig til at nå hans til sokkeholderne.

      Slet
  4. Hvor ser det skønt ud! Fantastisk, at du har kastet dig over forskellige slags bede. Det lyder meget prof;-) Jeg tager billeder af planterne med navneskilt - det er sådan, jeg husker det:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide med billederne det vil jeg også til fra nu af.
      En af de første have interesser jeg havde var for det alpine, for 7 år siden var jeg medlem af Rosen selskabet, have selskabet, og Alpin garden society, en underlig blanding ikke. Så har jeg holdt en have pause og har nu igen meldt mig ind i have selskabet, og så må vi se om de andre følger med igen.

      Slet
  5. Et skovbed - det ser rigtig dejligt ud og lyder som et fantastisk sted at sætte sig med en kop kaffe/te og bare nyde øjeblikket.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...