lørdag den 30. maj 2015

Bregner og skovbund




Lige nu folder bregnerne deres smukke løv ud i skovbedet, jeg har flere forskellige bregner i haven, både nogen jeg har hentet i den nærmeste skov og nogen af de mere forædlet slags. De er alle pæne på hver deres måde, jeg har egentlig ikke nogen favorit, dog kan jeg bedst lide dem der ruller deres bladene ud, jeg syntes det ser så eventyr agtig ud.
Nogen af mine bregner er stedsegrønne, men det er først nu hvor de fleste forårs blomster er væk at bregnerne virkelig kommer til deres ret, stedsegrønne eller ej.

Udover Bregner og Hostaer selvfølgelig, er det Geranium og Akelejer der dominerer i skovbedet lige nu. Der er flere andre planter, men de holder sig beskedent i bagrunden.

Jeg har flere hulder med bar jord specielt der hvor kajserkronerne har stået, men også andre steder hvor der slet ikke er nogen planter, det er jo lidt fantastisk for det giver jo mulighed for nyanskaffelser :-)
Så hvis du har nogle yndlings skovbunds "must have" planter så fortæl endelig, jeg er altid modtagelig for nye ideer.

















6 kommentarer:

  1. Jeg er rigtig glad for bronceblad i skovbunden - det er en flot kontrast til bregnerne. Derudover har jeg vinca og hasselurt, som fungerer som bunddække. Bergenia er også fin og brugbar i buketter og dekorationer - og kan være pæn året rundt. I foråret har jeg forskellige anemoner og liljekonvaller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine mange gode ideer, jeg har lige plantet Bronceblad i år og Hasselurt er der også, jeg vidste slet ikke at Bergenia var til skygge også, måske jeg skulle flytte et par stykker derover. Vinca bliver lidt for vild til mit skovbed, jeg har tit tænkt på at jeg skal have det i haven, for jeg har mange steder hvor jeg godt kunne bruge noget effektiv bundække. Jeg har liljekonvaller i forskellige udgaver, dem er jeg også vild med ;-)

      Slet
  2. Hej Jeannett.Dejlige billeder fra skovbunden.Og som Frede skriver er jeg også glad for de to bronzeblad jeg har inde i skyggen...................de er bare så flotte.
    Jeg kan også godt anbefale hosta som jeg har rigtig mange af.Den er god både i bedene og i krukker.
    En anden god staude er alunrod der står flot næsten hele året.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for de gode forslag, Alunrod breder sig skam allerede inde under buskene, men den skal godt nok holdes tilbage for ellers tror jeg den overtager hele bedet. Bronzeblad er også lige plantet i år, og Hosta ja de er jo skønne i alle deres udformninger.

      Slet
  3. Hej Jeannett, hvor ser det godt ud med bla alle dine bregner, elsker skovhaver, de står mit hjerte nær og skal dyrkes meget mere. Tror ikke jeg kan bidrage med noget, jeg er en novice i området, men du kender jo min :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ja jeg elsker også alle skovplanterne og jeg har store planer om at udvide mit skovbed, heldigvis her jeg pladsen og mulighederne, så jeg skal bare igang med at samle planterne.

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...