søndag den 30. juli 2017

Åbenhave kom og besøg vores have her lige midt i Jylland


Lige nu går vi og finpudser de sidste detaljer i haven, inden vi den 19.-20. august åbner havelågerne til vores første åben have. Vi glæder os helt vild meget, og har selvfølgelig lidt sommerfugle i maven, men mest af alt håber jeg bare at i er mange der har lyst til at komme og se haven, og være en del af vores lille og forhåbentlig hyggelige havefesten.

Vi bor i Midtjylland lidt udenfor Viborg, vi åbner haven 3 weekender den 19.-20. og den 26.-27. august samt den 9.-10. september. Det koster 25 kr men så er der også gratis kaffe og kage. 
Du kan læse mere om haven her

Vores have er en rigtig sensommer have, blandt andet fordi vi har mange græsser og sent blomstrende stauder i haven. Vores staudebede inde i selve haven blev andlagt sidste år, men det kan være svær at forestille sig når man ser den frodighed der allerede er i bedene. Det skyldes blandt andet at vi har plantet tæt, og brugt stauder som er robuste, der gerne vil fylde i landskabet uden at vælte for meget rundt i bedene.

Jeg håber vores have kan inspirerer til hvor hurtig man kan lave ændringer i haven, og vise planter som er smukke at se på her sidst på sommeren, og ja helt igennem vinteren også.



Nu er det ikke hele haven der er nyanlagt, vi har bare flyttet nogle roser og indtaget en del af græsplænen til bede. Selve rammerne omkring haven er stadig de samme som vi andlagde for over 20 år siden, da vi første gang andlagde haven. Der er også en håndfuld gamle træer tilbage fra før vores tid, men ellers er alle træerne rundt om gården plantet af os for 22 år siden, da vi nedlagde noget mark, og udvidede den eksisterende have.


Den første del af haven er med græsser og stauder, den andel del af haven er med roser og stauder, her har vi et 30 m. langt hvid og lyserød bed, og et mørkt og lilla bed

I vores have er der plads til både voksne og børn, vi har selv æblepigen på 8 år, og hvis vejret tillader tænder vi op i bålpladsen. Børn er meget velkommen i haven, og de må gerne lege på legepladsen og i legehuset


Vores køkken og skærehave er på sit højeste lige nu, den bugner med grøntsager og blomster som vi høster af i stor stil. Der vil i et par weekender være mulighed for at købe buketter fra haven, da jeg har allieret mig med en blomsterbinder som vil stå og binde buketter i skærehaven. desværre har jeg ikke helt datoerne endnu, men de kommer snart.

Køkkenhaven er andlagt med grus gange og siddepladser samt et lille drivhus til Tomater og Chili og Agurker.




Sidste år plantede vi 12 Guldregn i en alle, alle'en er 25 meter lang og med staudebede på hver side under træerne. Alle'en fører over til en natursti på den anden side af vejen, hvor man kan gå ned til vores lille sø. 

Rundt om gården er der andlagt frugthaver, hvor der nogle steder er blomstereng mellem træerne. 
Her kan man altid finde et roligt sted, hvor man kan sidde i skyggen under æbletræerne. 

Jeg håber rigtig meget i har lyst til at kigge forbi en af weekenderne min adresse er:
Jeannett Fruergaard Gl. Skolevej 3 7850 Stoholm tlf: 30498455


21 kommentarer:

  1. Hold da op , hvor ser jeres have spændende ud, håber vi kan få det til at passe, så vi kan komme ned og se den. Glæd jer til at holde åben have, det har vi gjort i mere end tyve år og det er lige hyggeligt hvert år, folk er så glade og overraskede, når de ser så dejlige omgivelser og skønne blomster. Med venlig hilsen fra en som har gjort det til en livstil at holde have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da rigtig dejligt lige at høre, vi glæde os også men vi er selvfølgelig lidt spændt på hvordan det nu skal gå.

      Slet
    2. Og jeg håber selvfølgelig at i kan få det til at passe så i kan kigge forbi ;-)

      Slet
  2. Hej Jeannett.Hvis du boede lidt tættere på mig kom jeg rendende.For sikke nogle dejlige billeder fra din skønne have.
    Håber der kommer rigtig mange til dine åbne haver.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Ja der er desvære lidt langt, men i fylder da bare en bil det er super hyggeligt ;-)

      Slet
  3. Hej Jeanett
    Sikke en interessant have I har! Den vil jeg gerne se i virkeligheden. Sig mig var det ikke dig der var med I Holland i efteråret? Med et stort kamera!? Vi ses!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, jo jeg var med på turen i Holland og gik nok med kamera det meste af tiden :-) Det kunne være super hyggeligt hvis du kigger forbi, det vil jeg glæde mig til.

      Slet
  4. Hej Jeanett
    Sikke en interessant have I har! Den vil jeg gerne se i virkeligheden. Sig mig var det ikke dig der var med I Holland i efteråret? Med et stort kamera!? Vi ses!

    SvarSlet
  5. Hej Jeanett, jeg har forlængst noteret mig datoerne og vi kommer søndag den 20. august, jeg glæder mig utroligt til at se din sensommerhave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt du kommer, det er jeg virkelig glad for, husk lige at prikke til mig, vi ses

      Slet
  6. Saa de skønt ud. Håber at kunne komme en af dagene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, skønt du har lyst til at kigge forbi.

      Slet
  7. Tak for invitationen. Jeg glæder mig til at se sensommersmukke planter. Dine billeder er lokkende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, jeg glæder mig til at hilse på dig

      Slet
  8. Det ser imponerende ud altsammen og jeg ville med glæde komme, hvis jeg boede nærmere end jeg gør.
    Fantastiske solhatte - her er mine ikke i blomst endnu og så beundrer jeg at staudesalvie og purpursolhat blomstrer så flot på samme tid!
    Jeres køkkenhave ser smuk og lækker ud :-)
    God åben have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak min staude Salvie er ikke blevet klippet ned men den bliver ved at blomstrer ret længe. Det havde ellers været hyggeligt at hilse på dig, måske en anden gang.

      Slet
  9. Har selv holdt åben have for første gang i år - og det er SÅ fedt...så jeg åbner også haven næste år.
    I må have rigtig god fornøjelse med jeres weekender :)
    Desværre ligger I lige lovlig langt væk, men måske en anden gang, hvor vi er i nærheden alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak jeg vil glæde mig, håber bare at alt den regn snart stopper

      Slet
  10. Uhhh... det lyder fristende. Jeg må se om kalenderen vil... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg virkelig den vil, for det kunne da være super hyggeligt

      Slet
  11. Dejlige billeder fra en smuk have. Bliver det ikke i år, så må det blive næste år, for det kunne da være så hyggeligt at besøge jer :-)

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...