tirsdag den 10. maj 2016

Frugttræerne blomstrer, og der er travlhed i køkkenhaven

Vi er i fuld gang med at så i køkkenhaven, det varme maj vejr passer os perfekt for vi har ikke rigtig haft tid til at forspirer i år, da alt vores tid er gået med have udvidelsen.
Jeg såede en del i sidste uge, og salat, løg og morgenfruer er allerede på vej op, det er da helt fantastisk så hurtig det går når forholdene er perfekte.

I dag har jeg sået ærter, rødbeder, nogle sommerblomster og stærkt inspireret af en af mine nye yndlings blogger Karnas køkkenhave vil jeg prøve at så bønner i morgen.

Vores køkkenhave er temmelig rodet i år, alle mine roser og stauder står og venter på at blive flyttet tilbage i bedene. Jeg har heller ikke rigtig styr på designet endnu, da jeg ikke rigtig kan blive enig med mig selv om hvordan indretningen skal være fremover. Jeg overvejer helt at skippe højbedene, men jeg ved ikke helt om jeg kan undvære dem endnu. Jeg har planer om at indramme bedene med buksbom, men hvordan det helt præsis skal være, drømmer jeg videre på lidt endnu.







Det helt forrygende forårs vejr fik bøgehækken til at springe ud på bare 3 dage, jeg kan ikke huske det er sket så hurtig før.

Jeg har lært at man skal blive inspireret af naturen og se hvordan den gør tingene, og indrage elementer derfra ind i haven. Jeg har derfor bestemt at staudebedene under min Guldregn alle skal være i de gule toner, det må da stå godt til mælkebøtte marken ved siden af.
Ej spøg til side, den gule farve i bedene under Guldregnene har selvfølgelig været planlagt fra starten af, og selv om jeg syntes vældig godt om synet af alle de gule Mælkebøtter under de blomstrende frugttræer, kan jeg da godt frygte lidt hvilken kamp jeg kommer til at kæmpe mod mælkebøtterne fremover.

lige nu nyder jeg bare synet af alle de smukke blomster, glæder mig over at bierne summer, og at der ikke er nattefrost i vente.




10 kommentarer:

  1. Hvor ser det smukt ud Jeannette, vores bøgehæk er senere end jeres. Men som du skriver, det hele eksplodere om ørene af os i haven, hvilket skønt syn :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, hvis det er den nye Bøgehæk er det nok fordi den kommer fra frost af

      Slet
  2. Det er sjovt med bønnerne. Hvis man sår dem tidligt og undgår nattefrost, er resultatet altid forrygende. Ryger man derimod ind i nattefrost, bliver man nødt til at så dem om.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er lidt med at være heldig når man sår bønner, vi satser på at der ikke kommer nattefrost lige nu

      Slet
  3. nu må jeg altså få sået de sidste frø- det kan kun gå for langsomt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kan du så komme igang Ellen ;-) jeg kommer snart forbi og tjekker dig :-)

      Slet
  4. Alting er bare eksploderet her i maj-varmen, men jeg synes altså at det er skønt med lidt varme. Det bliver helt sikkert en dejlig køkkenhave i år - og hvor er det smukt med dine æbletræer der blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ja det er jo heldigvis sådan med en køkkenhave at man starter forfra hver år, så man ved aldrig helt hvordan det ender med at se ud.

      Slet
  5. Hej Jeannett.Der ser bare så dejligt ud i din have.
    Kender godt det med at få fyldt mine højbede op med planter jeg ikke lige ved hvor jeg skal gøre af.
    Og lige nu nyder vi vist alle vore blomstrende træer.
    Rigtig dejlig pinse til dig og din familie Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja de planter kan hurtig hobe sig op alle steder, men det er jo også lidt sjovt ;-)

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...