tirsdag den 7. februar 2017

Det var lige her jeg tabte mit hjerte til prydgræsser



Sidste år i september var jeg i Holland for at besøge en række haver, og købe lidt græsser og stauder med hjem. Jeg har allerede vist flere af dem på bloggen blandt andet Piet oudolf's have som du kan læse om her.
Denne her gang vil jeg gerne vise billeder fra en af mine absolut favorit haver fra turen, en have fyldt med masser af græsser og skønne stauder, hvor af flere er så nye, at de slet ikke er kommet i handlen endnu.

Haven tilhører Dori og Henk Jacobs, den er på 1 ha med planteskolen og prydhave. Jacobs have er særlig kendt for at være hjemsted for den Hollandske samling af Helenium (solbrud) som de også laver salgs planter af. I kan læse mere på deres hjemmeside www.Kwekerijjacobs.nl




 Der er noget magisk over at bevæge sig rundt i en have hvor planterne er i øjenhøjde eller over, jeg syntes det er en helt anden oplevelse af planterne man får, og jeg fik virkelig sådan en wow sus da jeg gik forbi bænken under de høje bambus og ind i haven.




 Det var ca lige her jeg stoppede op med bankende hjerte, og det gik op for mig at jeg havde alt for få græsser hjemme i haven.
Henk er en sand mester i at sammensætte stauder og græsser, så det vil være en meget meget svær opgave at skabe noget ligende, og jeg ville nok også blive lidt udfordret på plads.
Men den oplevelse af at træde ind i en helt anden verden, en verden af smukke stauder og græsser der bøjer sig ind over en når man går gennem på stien. Det at gå igennem et bed, og komme ud på den anden side hvor der venter en helt ny oplevelse, måske en blomster eng eller en mark, det bliver jeg simpelthen nød til at prøve at skabe herhjemme, omend i noget mindre målestok end hos Henk
Så hvis nogen af jer har hørt mig sige, at jeg har tabt mit hjerte til prydgræsser, ja så kan jeg fortælle at det var lige her i denne skønne have det skete.








 Det meste af haven ligger rundt om søen her.



Og så en planteskole, lige som en helt rigtig planteskole skal se ud, kun spændende hjemmelavet planter af god kvalitet, og som ikke lige findes i den nærmeste plantecenter.

14 kommentarer:

  1. SUK! Ser skønt ud! Sikke et sted - og så oser billederne altså langt væk af sol og sommer! Tak for det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, ja vi havde virkelig skønt vejr, den sensommer uge i Holland, men det gik lidt ud over kvaliteten af billederne, men hvad gør det når solen skinner.

      Slet
  2. Hej Jeannett

    Ja, det er sådan en planteskole vi kan li!
    Fyldt med masser af specialiteter, og et flot besøgsanlæg samtidig!

    Synd at de ikke sælger over nettet!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er det virkelig, og der er jo faktisk ikke så langt til nord Holland måske vi skal vende os mere til at køre der ned og handle en gang imellem.

      Slet
  3. Det må have været meget specielt og lidt magisk at gå rundt der i haven :0)
    Kan godt forstå du sukkede ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det virkelig, og det var nok også fordi det var første gang jeg oplevede græsser på den måde, og med så mange forskellige samlet på samme sted.

      Slet
  4. suk suk hvor ser der bare skønt ud og sikken mange skønne græsser ;O))
    http://fastersurtehave.blogspot.se/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er virkelig et skønt sted, jeg er slet ikke i tvivl om at jeg bliver nød til at tage derned engang igen for at se det skønne sted.

      Slet
  5. Hei!
    Dette var det veldig inspirerende å se. Vakre bilder. Gress er vakkert.
    God kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja skønne græsser, blandet med skønne stauder og Helenium i alle afskygninger, et drømme sted.

      Slet
  6. Ja græsser er virkelig skønne, men kræver også meget plads.
    Tak for turen, det er en smuk have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja et er rigtig de fylder meget, men der findes jo også mindre græsser. Jeg bliver simpelthen nød til at have et par små græsser med over til dig når jeg engang kommer på besøg, så du også kan få skruet nogle ned i din skønne have, der ikke skal graves op igen efter et par år ;-))

      Slet
  7. Det ser bare så fortryllende og forjættende godt ud - man taber helt pusten. Kan godt forstå at du blev totalt forelsket i græsserne og de smukke akkompagnerende stauder - jeg er ved at blive ditto når jeg ser din smukke have.

    Tak for dejlige billeder :)

    SvarSlet
  8. Jeg kan godt forstå, at du blev forelsket. Græsser kan altså noget. Flotte, flotte bede. Jeg kendte ikke haven, men hvis jeg kommer på de kanter igen, så må den på ønskelisten. Især i sensommeren, tror jeg.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...