tirsdag den 14. februar 2017

Her kommer et par af de græsser og stauder der har præsteret over længst tid i havne i år.

 Jeg har i flæng udtrykt min begejstring for græsser, og ikke mindst om vinteren gør de sig godt i haven. Nu er vi nået til februar, og jeg må sige, at nu skal der altså kigges godt efter for at finde de gode motiver. Ikke at de ikke kan findes, de er der skam, men når man kigger ud over hele haven så ser det temmelig rodet ud. De fleste græsser er knækket og frøstandene er flosset, måske har det noget at sige, at det hele blev plantet sidste år, og hver enkelt græs er temmelig spinkel endnu, men det er altså også ved at være tid til en nedklipning.

Her kan i se hvordan samme sted så ud midt vinter.

Men hvis man kigger godt efter ja så er der faktisk stadig skønheder derude.

 Her er det Deschampsia cespitosa ´goldtau´ (Mosebunke) en af de første græsser der blomstrer i min have, allerede juni-juli og resten af sommeren. Det er en virkelig skøn græs, med lange tynde aks der stille svajer i vinden, den giver en fin og let stemning i bedet sommeren igennem, den har dog ingen prydværdi i bedet om vinteren, da de lange tynde aks hurtig knækker ned. Til gengæld er de næsten stedsegrønne tuer rigtig fine her sidst på vinteren, hvor mange af de store græsser er knækket ned. Se fx Miscanthus sinensis ´gracillimus´ i baggrunden, den er ved at være lidt ynkelig.

 Her er det Pennisetum fairy tales den har heller ikke meget at byde på er i februar, men det har bestemt været en af mine yndlings hele sommeren. Til gengæld er frøstandene fra Purpursolhat Echinacea purpurea  stadig fine, når bare man kommer tæt nok på.

Sådan så bedet ud sidst på sommeren sidste år, Pennisetum fairy tales er den halvhøje græs med de hvide totter bagerst i bedet, og de fleste af de høje tynde aks der ligesom danner en sky over bedet stammer fra Deschampsia cespitosa ´goldtau´ (Mosebunke)


Som sagt hvis man går helt tæt på fræstandene så er de stadig skønne, og græsserne danne en fin bagrund til de mørke frøkapsler.


 Mandstro Eryngium yuccifolium


 Hjortetrøst

 Stipa tenuissima ponytails har jeg brugt sammen med stor lammeører Stachys byzantina big ears i kanten på det hvide bed. Det er en kombination jeg har været meget glad for, de har dannet en fin kant hele vinteren, og ser stadig skønne ud sammen.
Jeg går sådan lidt rundt om mine Stipa for tiden, for jeg kan ikke helt beslutte mig for om jeg skal klippe dem ned eller bare lade dem være, og så rive de visne strå af senere. Jeg kan se Jaap de Vries  har klippet hans ned, men mine er jo første års, så måske det ikke er nødvendig, jeg overvejer lidt endnu.

Og til sidst lige et sommer billede af det hvide bed her kan i se Stipa tenuissima ponytails hvor den ikke så stor endnu.


10 kommentarer:

  1. Hei. Jeg liker også prydgress og har flere i min lille hage. Fine motiver blir det om vinteren også. Ønsker deg en fin dag. Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Ja de giver fine motiver de græsser også her om vinterren, jeg kan godt forstå at du også er vild med dem.

      Slet
  2. Lækre vinterbilleder. Ponytails er et-årig her i haven, men sår sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ender det måske også med at den er her, men den ser bare stadig rigtig fin ud så jeg håber.

      Slet
  3. Ja græsserne er rigtig fine det meste af året - bare ikke lige nu. De bliver voldsomt store med tiden og er svære at dele, men de er bestemt flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vil jo stadig påstå at der findes en græs til alle haver, også en til din have, vi har bare ikke fundet den endnu ;-)

      Slet
  4. Det er for tidligt at klippe ned endnu, det kan regne ned i de hule strå og det kan de ikke lide, vent lidt endnu. Vi begynder at rydde op i bedene nu hvor det bliver frostfri, men venter med græssene 😊. Græsserne er også meget mere svage i stråene det første år og bliver bedre allerede fra næste år. Ellers ved du jo at også elsker græsserne og ja nu er de ikke meget værd mere i haven, men de har stået godt 😊, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er det, men nu har jeg altså lige gjort det alligevel ups... :)
      Krydser du lige fingerer for at det kan betale sig ikke at tage imod dine gode råd ;-)

      Slet
  5. Ser ud til at det hele nåede at vokse ret godt til sidste år - det er da på vej til at lukke godt. Selvom du selvfølgelig ikke har taget billeder af bar jord, det er klart :-)
    Jeg tænker at det kan være klogt at vente lidt med nedklipningen lidt endnu - som flere skriver kan det komme til at stå vand i rørerne og det er jo ikke godt. Dernæst giver det jo ogås lidt til mikroklimaet at det døde materiale kan tage lidt af for vejr og vind - og frost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er faktisk vokset ret godt til, der var nogle Hjortetrøst og purpursolhat limelight der ikke kom efter vi plantede første gang, vi har forsøgt at genplante her i efteråret, og håber de klarer vinteren og komme i år, så skulle alle hulder være lukket. ja og nu har jeg så lige trods alle advarsler klippet bedene ned, så nu må vi se om der overhovedet kommer noget til sommer :-)

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...