torsdag den 23. februar 2017

Overvejelser omkring havelåger


Vi skal have to nye havelåger, en fra haven og ind i køkkenhaven. Den havde vi helst undværet, da vi ikke har lyst til at bryde den lange akse gennem haven, men vi vil gerne holde hunden ude af køkkenhaven, så sådan må det blive. 

Den anden skal være for enden af Guldregn alleen, der skal laves et hul i hækken så vi kan krydse vejen, og gå over på den anden side hvor vi har et stykke natur grund. 

Jeg har altid syntes der er noget særligt over en havelåge, der ligge så mange udtryk gemt i sådan en lille eller stor låge. Den kan byde velkommen, den kan venlig men bestemt sige bliv ude, den kan være sjov, stilren, landlig, romantisk ja jeg kan blive ved. En låge der rammer stilen i haven, og som er placeret med omtanke kan være en smuk og æstetisk oplevelse, det modsatte kan være et ubehagelig blikfang. Derfor har det også krævet en del overvejelser herhjemme inden tegningerne på de færdige låger lå klar. (Leif laver dem selv) Ja og første overvejelse var materiale valg, det var egentlig let nok for en smuk smedejerns låge var for dyr, og så syntes vi også at en træ låge passede bedst til vores have. 
Den første låge skal dele to haver, den skal være så åben at vi stadig kan se aksen som fortsætter hele vejen igennem de to haver. Den må gerne være neutral i sit udtryk ingen blikfang her. På den ene side er der stramme linjer og frodige bede, på den anden side knap så stramme linjer, og til tider frodig kaos. 
Det er vigtig for os at den har et landligt udtryk, det er en havegang i en landbohave ikke et villakvarter. 

Den anden låge skal udover det at passe sammen i stil med den første låge, også være et blikfang, måske endda i en fræk farve. Den skal lukke af for enden, men samtidig tillade forbipasserende at kigge lidt ind over lågen. Man skal både have lyst til at gå ned og ud af lågen, men også til at gå ind af lågen når men kommer forbi udefra. 

Hvem sagde at en havelåge var en nem beslutning, men nu er vi altså endelig blevet enig her i huset, og jeg skal nok vise dem frem når vi engang får dem på plads. Ja og så må vi se om jeres smag matser vores, eller om i havde forestillet jer noget helt andet. 


14 kommentarer:

  1. Der er ingen valg omkring havelåger der er lette. Men det er en mental pause, hver gang man passerer et haverum og lige skal åbne lågen, tænke over at an forlader et rum for det næste. Er sikker på I bliver glade for lågerne.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sådan havde jeg ikke tænkt det, men det er da så rigtig. jeg håber vi har fundet den rigtige løsning.

      Slet
  2. Et spændende projekt og jeg kan sagtens forestille mig at det ikke er en helt nem beslutning. Der er så mange smukke løsninger. Afventer spændt resultatet. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er virkelig spændende, for det er noget som virkelig kommer til at betyde noget for helheds indtrykket i haven.

      Slet
  3. .... og så er der jo også lige det, at den ene skal holde hunden ude.... så kan der jo ikke være et stort rundt kik-hul i som jeg først lige tænkte.... jeg er spændt på hvad det bliver

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi nu er vores hund heldigvis rimelig opdraget, så jeg tænker at bare der er markeret en grænse så holder hun sig ude. (håber jeg)

      Slet
  4. Det lyder spændende. Glæder mig til at se billeder af projektet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ja det gør jeg faktisk også, for selv om vi har en tegning og en plan, så bliver det ofte noget helt andet når det er færdig.

      Slet
  5. Der er så mange overvejelser omkring låger, jeg går også og tænker og finder flotte låger på Pinterest, den rigtige har ikke vist sig endnu..jeg glæder mig meget til at se jeres løsning :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Pinterest er godt, jeg har også en mappe med havelåger på min pinterest. Nogle har jeg pinnet fordi de er smukke, nogle fordi de havde den rigtige farve, men de to låger vi har valgt er også i mappen ;-) https://dk.pinterest.com/jeannettf/garden-gate/

      Slet
    2. Hej Jeannett, jeg iler ind og finder dig :o)

      Slet
  6. Det er da slet ikke enkelt, det kan jeg godt forstå. Men jeg er nu ret sikker på at I har valgt rigtigt. Glæder mig til at se lågerne! Her fik vi for nylig hegnet køkkenhaven ind, og det er altså dejligt at kunne holde hundene ude af køkkenafdelingen :-)
    God weekend!
    Kh Nana

    SvarSlet
  7. Nu må jeg jo straks ind i din Pinterest mappe og gætte:-). Kender godt det med alle overvejelserne og tvivlen, men et godt gennemtænkt projekt holder. Det lyder da også til, at jeres mavefornemmelse er god. Glæder mig til at se lågerne.

    God weekend
    Birgitte

    SvarSlet
  8. Hej Jeannett. Det er skønt, at læse at der er så mange tanker bag et valg af havelåger. Jeg har ofte glædet mig over ,når jeg så en havelåge der var "som skabt" til indgangen. det bliver spændende at se hvordan det påvirker helhedsindtrykket. Hygge herfra med ønsket om en god weekend..

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...