lørdag den 22. marts 2014

Lidt om at lave alt for meget og nogen gange ingenting

Om torsdagen har jeg tidlig fri, og jeg prøver altid at på at reserverer dagen så jeg kan hente Filippa tidlig. Nogen gange har vi store planer, men for det meste hygger vi bare hjemme. Måske ude hvis vejret er godt, men tit ender vi ved spisebordet med nogle forskellige krea sager.  

De fleste børn i dag skal rigtig mange ting, måske har de en lang dag i institutionen og bagefter er der fritids interesser. I weekenden er der fx. tilbud fra biograf, teater, bibliotek, eller Zoo, de kommer med forældrene ud at handle, måske en tur til Ikea, måske en lege aftale.

Mange børn ved ikke hvad det vil sige at kede sig, og det er faktisk meget sund for blandt andet kreativiteten at kede sig. 

Filippa er ingen undtagelse, hun har også forældre der er så heldige at have fast arbejde, faktisk klarer Leif både fultidsjob og en uddannelse samtidig, så ja vi strammer den også herhjemme. Filippa har dage hvor hun er det første barn i institutionen og andre dage hvor hun bliver hentet som den sidste. Vi prøver dog at holde os under 8 timer og ja så har jeg heldigvis de tidlige dage, hvor jeg kan hente tidlig og hvor vi bare prøver at lave så lidt som muligt. 

I torsdags legede vi med perler, vi lavede påsketing som nu hænger og pynter på grene vi har hentet over ved søen. 
Ideerne har jeg hentet fra Pinterest, her har jeg samlet inspirations kasser med, Sjov med børn, Hama, Påske og mange flere, hvis du har lyst, kan du kigge med her 






12 kommentarer:

  1. Jeg tror faktisk også børn har godt af at kede sig, men er der nogle børn der i dagens samfund prøver at mærke dette på egen krop eftersom vi, som du også nævner, er beståkket med tilbud fa morgen til aften?
    Jeg tror, det er vigtigt, at vi som forældre skal finde en balance i, hvor mange aktiviteter vi vælger, at vores børn skal gå til.
    Og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeres datter Filippa har de bedste forældre et hvert barn vil drømme om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød :-) ja vi prøver jo at gøre det så godt som muligt, men det med fravalg er jo temmelig svært for de fleste af os, og selv om man egentlig vil gøre det så godt som muligt ja så ender det nogen gange med det modsatte.

      Slet
  2. Godt skrevet....og fine påskeperler....har jeg faktisk ledt efter...
    God søndag til Jer og tak for en skøn blog..

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak og god arbejds lyst med perlerne.

      Slet
  3. Du har så meget ret, børn og forældre har tit eller i perioder, alt for meget om ørene..... Tror også det er vigtigt at reserverer uplanlagt tid:0)
    God søndag til jer, og fine påske perler.
    Vh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jeg tror også det er vigtig med at reserverer tid til uden planer, det kan bare som forældre være svært at være i. Hvis børnene ikke er vant til at kede sig, vil de i starten kæmpe for at forældrene finder på underholdning, og det kan være svært at overbevise de små poder om, at det er rigtig sundt for dem selv at finde på nogen gange.

      Slet
  4. Hvor er de fine de figurer, og godt lille fif med at have telefon, padde liggende ved siden af...

    SvarSlet
    Svar
    1. tak, ja vi har enten Ipad eller telefon og så er vi på Pinterest, ved de svære ting tegner jeg små prikker på perlepladerne så hun kan se hvor hun skal sætte perlerne, det kan hun bedst lide, men jeg vil jo helst have hende til at tælle også.

      Slet
  5. God solskins søndag til jer:-)

    Så fine perlestykker jeres søde Æbledatter har lavet.
    Og du har ret, det at kede sig er sundt. Det at skulle så absolut ingenting er sundt.
    Vi har så mange stressede børn og voksne i Danmark, at det skriger til himlen.
    Nyd I bare roen når den byder sig:-)

    Tina
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ja vi nyder roen og den har vi heldigvis meget af her langt ude på landet hvor vi bor. Jeg ser stressede børn hver dag på mit arbejde, og det minder mig om at vi skal passe på og huske at fravælge nogen af de mange tilbud der byder sig til. Men som forældre er det svært syntes jeg for man vil gerne sine børn det bedste og det er jo sundt at dyrke sport og have gode lege relationer, det er også godt med tur på biblioteket og teater og pludselig er det at man skal til at vælge :-)

      Slet
  6. Mye sannhet i det du skriver her - barn har godt av å selv måtte finne på ting :)
    Søte påskeperlerier :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ja det er vigtig at vi husker på at give børne ro til selv at finde på, selv om det kan være svært i en travl hverdag.

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...