mandag den 9. oktober 2017

Græs bedene her i oktober

Efteråret har helt klart meldt sin ankomst, også her i Midtjylland hvor vi nogle steder havde den første nattefrost her til morgen.
Det har blæst, det har regnet, og ja nu har det så også frosset en lille smule, og jeg må bare gentage mig selv endnu en gang. Græs bedene har klaret det hele til et stort 12 tal, ingen sammenligning med havens øvrige bede, som virkelig lider efter en kold sommer med alt for meget regn og blæst.

 Bedene skiftet hele tiden karakter og udseene efterhånden som græsserne blomstre, og efterhånden som de forskellige stauder blomstrer og afblomstrer. De fleste Purpursolhat er afblomstre nu, men så er det Pileurt og de mange græsser der har taget over.


 Bedene er stadig smukke i morgensolen, og jeg syntes bestemt ikke de afblomstret Echinacea purpurea 'Magnes' er grimme at se på.

Miscanthus 'Kleine Silberspinne' og persicaria Blackfield


Persicaria 'orange Field' og Pennisetum 'Fairy Tails' i modlys


 Echinacea 'Green Jewel' står stadig rigtig fint i bedene, men de andre Purpur Solhat er ved at være færdig.
 De hvide/lysebrune skyer i bedene er græssen Mosebunke Deschampsia 'Goldtau' det er en af de første græsser der blomstrer, og selv om den har været færdig længe nu, ser den stadig smuk ud i bedene. Det er det så mange græsser kan.


Det er lige her indgangen til haven er fra gårdspladsen, det er nok her den største slitage er på græsplænen, for lige her går vi virkelig forbi mange gange. terrassen er til venstre, og køkkenhaven til højre.
 Hjortetrøst står også stadig rigtig fint i bedene, de er blevet lidt mere ulden at se på, men de er bestemt stadig smukke.
Det var en rundtur omkring græs bedene her i oktober, og som i kan se er der stadig meget at se på, og nyde her i efterårs haven.


8 kommentarer:

  1. Dine bede er også flotte på denne tid af året. Fredag tog jeg den lange tur til Overdam Planteskole, der var der rigtig mange flotte græsser og mange bede, hvor man kunne se forskellige sammensætninger, der er virkelig mange muligheder med græsser.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det må virkelig ave været en oplevelse at se Overdam planteskile på denne her tid af året, sådan en tur står også højt på min ønskeliste.

      Slet
  2. ...ja det er der...mange muligheder... og meget at glæde sig over i denne tid, hvis er til det der ligger lidt tættere på originalerne og man har sådanne bede som dine...også når frosten har knaldet hjortetrøsten helt ned i sort og bladene ligner jern...for selv som døde er de fleste af dine planter smukke.
    Flotte fotos!

    Kjeld

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja efter jeg har fået de her bede, er jeg ikke længere ked af det når frosten overtager planterne, nu ved jeg at der bare er nye udtryk der overtager bedene, men de er stadig smukke at se på.
      Jeg elsker det minimum af arbejde der er ved de her bede.

      Slet
  3. Ja det er godt nok smukt endnu, efteråret en også en hyggelig tid med de skiftende farver.
    Hvor er hun sej den unge dame, mon ikke hun ligner sin mor.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja efteråret er virkelig en skøn tid, så smuk med alle farverne. Filippa er super sej, men jeg ved ikke rigtig hvem hun ligner ;-)

      Slet
  4. Så smukt det hele stadigvæk står i din have. Elsker dine sammensætninger med græs og stauder.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja det er virkelig utrolig så længe de her bede holder, de står stadig rigtig smukke, men de begynder selvfølgelig at skifte kulør, men jeg kan rigtig godt lide det udtryk de har nu.

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...