søndag den 28. maj 2017

Guldregn alle, Allium og en ny havelåge

 Endelig blev det sidst i maj, og tid for blomster i Guldregn alle'en. Det er bare et år siden det hele blev plantet, og det er virkelig vildt, at det hele her et år efter ser sådan her ud.
Jeg havde gået og håbet på at det hele ville springe ud til min fødselsdag den 27. maj, og det var så fint det hele i går, sikke en fødselsdags gave.

Jeg skrev for noget tid siden om mine overvejelser omkring nye havelåger, det indlæg kan i læse her og se flere billeder fra alle'en inden den blev færdig.

 Her kan i så se den ene af lågerne, det er Leif der selv har lavet den, farven er samme farve som den smukke blå Xala Lungo vandkande.
Tankerne omkring lågen var at den skulle have et landligt udtryk, være blikfang for enden af alle'en, være lidt lukket, men samtidig med mulighed for et kig ind.

Hele vejen op igennem alle'en har vi lagt Allium Aflatunense, en gammel klassisk farve kombination som jeg første gang så i en af min mors Bo Bedre magasiner, og jeg har ønsket mig sådan en alle lige siden. Skønt at det ønske endelig er gået i opfyldelse.



 Bedene mellem træerne er mest holdt i de gule og hvide toner, der står en Hortensia Annebelle mellem hver træ, og under er der bla. gule dagliljer som er den eneste plante der er tilbage fra haven fra da vi købte gården. Jeg syntes det er lidt hyggeligt at tænke på, at gamle Niels Theodor har plantet dem i sin have for mange år siden, uden at ane hvor de skulle ende engang.

 Der er også Løvefod og løvehaler

 og en plante jeg har fået som jeg ikke aner hvad hedder.

 Så er der lidt græsser samt denne her skønhed euphorbia polychroma senior.

 Alle'en er selvfølgelig smuk nu hvor Allium og træerne blomstrer, men planen er at den helst skulle være smuk hele året. Til sommer tager Hortensia og stauderne over, og sener på året er det planen at græsser og frøstande fra fx Løvehalerne skal tage over, og jeg tænker de nok kan præsterer året ud.



29 kommentarer:

  1. Det er da fantastisk at alleen allerede er kommet så langt. Jeg bliver altid overrasket over hvor hurtigt planter vokser til. En guldregnealle er en fantastisk idé som jeg godt kunne tænke mig at gøre dig efter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi købte jo træerne store så derfor går det lidt ekstra hurtig, og det skal du da gøre, Guldregn er skønne

      Slet
  2. Først et meget stort tillykke til dig og så heldig du er med din meget smukke have:-)

    SvarSlet
  3. Hej Jeanett.
    Superlækre billeder, du har.
    Planten, som du ikke kender (med de grøngule blade), er en Russisk Kulsukker Symphytum x uplandicum 'Axminster Gold'. Jeg har den også i min have: Byhaven i Ebeltoft. Link til min plantebeskrivelse: https://byhaveniebeltoft.dk/symphytum-x-uplandicum-axminster-gold-russisk-kulsukker/
    Mange hilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for svar, jeg har været inde og læse lidt om dem, jeg vidste ikke de skulle klippes ned, så det bliver de nu her efter de har blomstret

      Slet
  4. Tillykke med fødselsdagen og sikke et smukt syn i alléen :-)

    SvarSlet
  5. Lågen er særdeles flot og passer virkeligt godt ind i hele allé billedet, og sikke en allé - meget flot med guldregnen og de smukkelilla allium.
    Tillykke med fødselsdagen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, jeg var lidt spændt på farven på lågen, men her bagefter ej jeg også super tilfreds.

      Slet
  6. Hvor høje/store var de, da de blev plantet.? Og måske pris. Vi har længe talt om dem. Det ser flot ud.
    Og tillykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gerne din besked på mail heksenogsmeden@live.dk

      Slet
    2. Mange tak, de er ca 5 meter og købt i Holland. Jeg har lidt svær ved at sige prisen fordi det var en del af alle de planter vi købte sidste år samt en del andre træer, der var også porto. Men jeg vil gerne kigge efter i weekenden om jeg har noget der ligner en pris, så skriver jeg lige.

      Slet
  7. Hei. Til lykke med fødselsdag. Så flott som det har blitt. En har drømmer , og så blir det sånn som en har tenkt seg. Det har vokst mye på kort tid. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja der sker meget i haven når først det er plantet, men vi købte dg store planter.

      Slet
  8. Det ser vidunderligt smukt ud alt sammen 😘💐🌷💐🌷💐🌷

    SvarSlet
  9. Tillykke med fødseldagen, den låge har jeg ventet spændt på at se. Hvor er den altså flot og farven er så god sammen med guldregnen :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Så hyggeligt at du kunne huske mit tidligere indlæg :-) jeg er også selv super glad for den den er blevet lige som jeg havde håbet.

      Slet
  10. Tillykke med fødselsdagen :-)
    Hvor er det smukt og en dejlig drøm der er gået i opfyldelse. Jeg har også en enkelt guldregn med allium under, det er så fint lige nu.
    Er sikker på der vil være fint i alleen hele året med de planter du har valgt.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja det håber jeg virkelig, for selv om det er fint nu så er der jo lang tid mellem en maj måned :-)

      Slet
  11. Tillykke med fødselsdagen:) Det er meget smukt, og havelågen passer bare perfekt ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, jeg er virkelig også super glad for min låge, den har lige det udtryk jeg gerne ville have den skulle have.

      Slet
  12. Wauw!! det må være det ord der dækker bedst! Hold nu op, hvor ser det bare godt ud. Sikke en fødselsdagsgave at få ;0)

    SvarSlet
  13. Hej.
    2 år senere...
    Kan du sende et billede af hvordan det ser ud nu? carsteneghoej@gmail.com
    Vi har selv et 2 meters guldregn træ på vej.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...