lørdag den 31. december 2016

Mit have-år 2016

Inden jeg ønsker jer alle sammen et rigtig godt nytår vil jeg lige vise et tilbageblik på året der gik i haven 2016

Det har virkelig været et år hvor der er sket meget i haven, det har været sjovt og spændende men også meget hårdt.
Vi startede året med et havebesøg af Kjeld Slot, hvor han slyngede om sig med gode ideer til hvordan vi kunne lave ændringer i haven og få det hele til at hænge mere sammen, åbne mere op ud mod naturen, og ikke mindst få en masse skønne græsser og stauder ind i haven.

Derefter startede omlægningen af haven, udgravning til nye bede, flytning af roser og boksbum, samt plantning af en masse stauder, græsser og træer.

De gamle boksbum bliver genbrugt i køkkenhaven, og der blev taget stiklinge til flere nye boksbum som skal danne sti rundt i køkkenhaven.

De mange stauder og græsser ankom i marts

Og der blev plantet. 
Så gik der meget meget meget lang tid hvor haven mest af alt lignede en flad kedelig mark


Men sommeren kom heldigvis tidligt, og selv om det var meget tørt og vi måtte vande en del, voksede haven stille og roligt til.


I august eksploderede haven i farver, vi havde slet ikke forestillet os der kunne ske så meget på bare så få måneder, så vi var lykkelige, og glemte det hårde arbejde for en stund, vi bare nød den skønne sensommer og haven.



Der var så mange nye planter vi skulle lærer at kende, og oplevelsen af græsser i modlys var en ny og fantastisk have oplevelse som har sat sig dybe spor i mit forhold til planter og haver.
2016 var året hvor jeg tabte mit hjerte til græsser, og besluttede at det er en kærlighed jeg vil dele med så mange som overhovedet muligt. (mere om det senere)








Tilbage til arbejdet, æblerne kom i hus og det blev en god høst i år


Vi fik plantet de sidste stauder og græsser i Guldregn alleen 

Leif fik bygget pergolaer 

Det blev Halloween noget vi gør lidt ekstra ud af her hos os, 26 udklædte børn og voksne kom i aftenmørket og der blev monster fest. 


Godt 6000 løg blev der sat i haven her i efteråret, mosegrisene har virkelig haft travlt så jeg er meget spændt på at se hvad der kommer op til foråret. 

Det blev ikke til meget sne her sidst på året, men vi nåede at se græsserne pyntet i et smukt lag rimfrost, sikke en smuk kontrast til sensommer billederne med de mange farver. 

Det var vores 2016 år i haven, vi er slet ikke færdig med at lave haven, men vi håber at nå rigtig langt til næste år. Derfor har vi bestemt at vi gerne vil dele vores have oplevelser med jer og åbner derfor haven op i 2017 genne haveforeningen. Jeg skal nok skrive meget mere om det samt datoerne efter nytår, men det kunne da virkelig være hyggeligt hvis du har lyst til at kigge forbi. 




Rigtig godt nytår allesammen, mange tak for at i havde lyst til at læse med her på bloggen og på instagram, mange tak for søde kommentarer, likes og mails uden jer var bloggen ikke den samme.
jeg håber i får et blomstrende 2017 med masse skønne oplevelser, og skulle i have lyst til at følge med i mit have-univers endnu et år bliver jeg virkelig glad. 

Godt nytår.... Kærlig hilsen Jeannett

23 kommentarer:

  1. Sikke en flot have - holder du åben have i 2017 ?
    Mvh Carina Bruun

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja det gør jeg til august datoerne kommer snart, det kunne da være super hyggeligt hvis du havde lyst og tid til at kigge forbi

      Slet
  2. Hei. Nydelige bilder. Jeg er også veldig glad i prydgress i hagen. Ønsker deg et Godt Nyttår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og i lige måde, Prydgræsser er være at undvære i haven efter min mening.

      Slet
  3. Du er da i fuld gang med at skabe et vidunderligt have univers, et meget stort arbejde I har lavet i år. Jeg mindes dine skønne sensommer indlæg med de flotte stauder og græsserne, noget som jeg totalt faldt for og som jeg glæder mig til at følge mere med i.
    Rigtigt godt nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og i lige måde, dejligt at du har lyst til at følge igen i år, jeg tabte mit hjerte til de sene stauder og til alle græsserne i 2016 så der kommer mange flere billeder i 2017 det tør jeg godt love.

      Slet
  4. Yes du gør det 😀😀😀. Det er den skønneste forvandling jeg har set på så kort tid, kom bare hid I kære folk, Jeannett har den skønneste have og ikke mindst så er hun også det skønneste menneske 😘. Men uden vores mænd, var vi jo nok dårligere stillet og her i haven var der brug for muskelkraft, som husbonden i den grad leverede, selv om du Jeannett selvfølgelig også knoklede hårdt. Så kom og besøg haven, min varmeste anbefaling 😊. Godt nytår til jer 😘, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er simpelthen så sød Margit, mange mange tak for alle de søde ord, jeg blev så glad og stolt og lidt genert da jeg læste din tekst. Yes jeg holder åben og jeg glæder mig, jeg er så enig med dig uden vores mænd var haven slet ikke det samme.

      Slet
  5. Det er bare en smuk have, og som skrevet før, er jeg vildt imponeret over at så nyetablerede bede kan udvikle sig så hurtigt til at se 'færdige' ud - det er vanvittigt smukt med dine nye staude- og græsbede. Jeg håber, at jeg har mulighed for at komme forbi, når du har åben have - jeg gad godt se den live! Godt nytår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og i lige måde, det kunne være virkelig hyggeligt hvis du får tid til at kigge forbi, jeg melder datoerne ud snarest.

      Slet
  6. Rigtig godt 2017 ønskes du og din familie:-)
    Og du er simpelthen så dygtig til det med have og små hyggelige områder. Meget smukt og meget stemningsfuldt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og godt nytår til dig, vi arbejder på at skabe små hyggelige rum og forskellige oplevelser rundt om i haven, men haven er stor så det er lidt af en opgave

      Slet
  7. Godt nytår. Mon ikke din have er en af dem, hvor der er sket allermest i løbet af 2016, det gætter jeg på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og i lige måde, måske der er sket meget i vores have i år det er rigtig, men mon dog jeg tror der er så mange skønne haver rundt om som vi ikke kender, fordi de er helt private, og meget få får dem at se.

      Slet
  8. Jeres have er blevet så smuk! Det er virkelig inspirerende at følge, så du kan godt regne med mig i 2017 :-)
    Godt nytår til dig og dine, Jeanett!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og godt nytår til dig, dejligt du har lyst til at kigge forbi, det kunne være såååå hyggeligt.

      Slet
  9. Nøj, hvor må det være fedt at lave en have med alle de blomster på én gang. Det er et stort arbejde og nok også noget der koster - men F-E-D-T!! Stauder og græsser i de mængder kan virkelig se ud af noget i løbet af bare én sæson og suppleret af alle løgene vil I fremover have noget lækkert at se på hele sommeren, jeg forstår godt at du er blevet begejstret for græsserne og har lyst til at dele/åbne haven:-)
    Godt nytår til dig og din familie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og i lige måde. Jeg er så begejstret for alle farverne og strukturene på både stauderne og græsserne, jeg syntes virkelig vores have er blevet en have der spreder glæde. Det har ihvertfald spredt glæde hos os at forvandlingen er så stor og sket så hurtig.

      Slet
  10. Kære Jeanett. Sikke en kavalkade du har skabt, og sikke en masse ændringer I har skabt i jeres have. Stor respekt for de mange timers arbejde I har brugt udenfor, hold nu da helt op. Glæde mig til at følge jer mere tæt på fremover. Jeg har sat din blog på min læseliste :-) Kærlig hilsen Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, jeg er meget glad for at du har lyst til at følge med fremover, det betyder meget. Det har været et stort arbejde, men glæden for det færdige resultat er heldigvis meget større.

      Slet
  11. Hold da helt fest for en fantastisk oplevelse det må have været: fra "bar græsmark" til sådan et farveflor. Kan godt forstå du er begejstret.

    Glæder mig til at se, hvad I finder på i 2017.

    Godt nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og i lige måde, vi har virkelig også mange gange bare stået og kigget på haven, for ja det er virkelig en stor forvandling og det skal man da lige vænne sig til.

      Slet
  12. Sikke et dejligt tilbageblik - jeg glæder mig til at læse mere om græsser og den øvrige have i det nye år. Tak for mange fine indlæg :0)
    Rigtig godt nytår til dig..
    KH.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...