onsdag den 27. april 2016

Buksbom stiklinge og lidt feel good

I forbindelse med omlægningen af haven, har vi gravet vores gamle buksbom hæk op. Vi har klippet den ned og genplantet den oppe i køkkenhaven, den ser lidt skallet ud lige nu, så jeg er spændt på om den overlever, men vi håber på det bedste.
Jeg har en drøm om at indramme bedene i køkkenhaven med Buksbom, så for en weekend siden lavede jeg ca 400 stiklinger af den gamle hæk, dels fordi vi ikke har nok, men også så vi har hvis de gamle ny ikke klare flytningen.
Leif har lavet en plante kasse til mig hvori der bare er almindelig havejord, kassen er dækket med plastik, og her har jeg sat alle mine stiklinge. Nu er der så bare at krydse fingre, vente et par år, og så kan vi anlægge køkkenhaven færdig med forhåbentlig nyplantet selvlavet Buksbom.





Det ser mildest talt lidt kedeligt ud lige nu i køkkenhaven, dels fordi den er ved at blive lagt om, men også fordi at den lige nu mest fungerer som opmagasinering af roser og stauder som skal flyttes, og fordi vejr og tid slet ikke har været til at begynde på noget heroppe endnu.

Oven på de lidt kedelige billeder af køkkenhaven og det triste vejr vi har for tiden, vælger jeg lige at afslutte mit indlæg med nogle feel good billeder fra køkkenhaven sidste år i august.






12 kommentarer:

  1. April er ikke ligefrem køkkenhavens flotteste måned; men vi ved jo heldigvis, hvad vi har i vente. Der er lagt op til mange meter buksbomhæk, det er rart at være selvforsynende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er virkelig skønt at hente sine egne dyrkede frugter og grønsager, det smager bare meget bedre når du selv har dyrket det hele, og så ved du hvad det består af, altså uden alt muligt gift og andet.

      Slet
  2. Smukke valmuer ! Hvad er der i krukken?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er skønne, det er sådan noget roddanner til at stimulerer rodvæksten

      Slet
  3. Smukke valmuer ! Hvad er der i krukken?

    SvarSlet
  4. Hej jeannett.Super med så mange små buskbom stiklinger.Har selv omkranset tre af mine bede med små hække.
    Og din køkkenhave ser da bare forrygende ud.........så der er noget at glæde sig til.
    God weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ja noget af det sjove ved at have en køkkenhave er at du starter helt fra bar jord hver år, og altid ender med en frodighed ud over alle grænser.

      Slet
  5. Buksbom buksbom, jeg bliver aldrig træt af at tage stiklinger heraf, Man kan altid finde plads til en plante eller 2000, som jeg har der venter.
    Det ser ud som om der kommer mere stram struktur på køkkenhaven, det pynter især i den lange vinter, men gover også bedre klimakontrol i foråret.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. 2000 du giver den da virkelig gas, men de er også virkelig skønne, og ja hvem har ikke lyst til at forbedre klimaet i haven.

      Slet
  6. Jeg har lest flere innlegg på din blogg, og må bare si, du/dere har mange spennende prosjekter på gang! Det blir spennende å følge buskbomstiklingene og alle de nyplantede stauder og trær videre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja vi er lidt ekstra aktiv i haven i år, det har stået lidt stille i nogle år og nu giver vi den ekstra gas i år.

      Slet
  7. Jeg har aldrig prøvet at lave stiklinger af buksbom i foråret, plejer at gøre det i start august. Det har jeg slet ikke tid til i foråret. Jeg plejer at sætte hvid plast over, for at det ikke skal blive for varmt for stiklingerne. Jeg kan ikke lige vurdere, hvad type plast, der er brugt.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...