søndag den 5. november 2017

Græs bedene i november

Der er så meget at gøre i haven på denne tid af året, krukker der skal tømmes, planter der skal deles eller graves op og vinter opbevares. Drivhuset og køkkenhaven skal gøres rent og tømmes, der skal luges og flyttes rundt, for slet ikke at snakke om de mane løg der skal lægge. Alt imens vi styrter rundt og har travlt, kaster jeg ofte et blik på græsbedene der bare stadig er utrolig smukke at se på. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis jeg nu kun havde græsbede som de her i haven, så kunne jeg bare sidde på terrassen og drikke kaffe mens jeg nød synet af mine næsten vedligeholdelsesfri bede. 
Ja det er nu fristende, men helt ærlig uanset hvor meget jeg elsker mine græsser, så kunne jeg ikke undvære mine roser, min køkken og min skærehave. Så jeg tager gerne arbejdshandskerne på, og nyder at der stadig er meget at gøre derude i haven. 

Men det her indlæg skal handle om mine græsbede her i november, for der er virkelig stadig meget at se på. Mange af græsserne og Pileurt står stadig smuk, og nogle ganske få solhat har vidst ikke rigtig opdaget at sæsonen er ved at være slut. 

Jeg har taget lige rigeligt med billeder for jeg vil så gerne vise jer, at den her slags bede stadig har så meget at byde på, også på denne tid af året. 



Deschampsia caespitosa 'Goldtau' danner stadig små gulne skyer rundt om i bedene, den har gjort der rigtig godt i år. Det holder desværre ikke hele vinteren, det er den første græs knækker ned, hvis aksene ikke forsvinder af sig selv, river jeg dem sammen og smider på komposten. 


Min Panicum 'Squaw' i krukken ved terrassen er smuk rød, og står med frøstande der svajer i vinden. Molinia 'transparent' begunder så småt at indtage smukke efterårs farver.

På de gode dage er der stadig skønt inde på terrassen, godt i læ for vinen og med solen der varmer gennem ruderne, så er det stadig helt ok at sidde med en kop kaffe og nyde synet ud over haven. 

Selv om der stadig er en del der blomstrer i bedene, så er det græsserne og de mange frøstande der stjæler blikket nu. For nogen vil bedene på denne tid af året måske se rodet ud, men jeg er vild med det naturlige look, og syntes stadig de er lige så smukke at se på som i sommers.  



De sidste Purpursolhat står tilbage i bedene som standhaftige tinsoldater, jeg bliver så glad hver gang der lige er en ny sprunget ud, selv om frøstandene der står tilbage nu også er noget ganske særligt. 

Nu er weekenden slut og en ny uge venter, jeg føler mig priviligeret fordi jeg har et godt arbejde som heldigvis giver meget mere end det tager. Men os med have burde altså nogle gange have en forlænget weekend, kun dedikeret til arbejde i havn. kender i det, nogle gange er der bare for få timer i døgnet. 


6 kommentarer:

  1. Bedårende. De hvide græsser tilfører en lethed, som var det tåge, der havde indhyllet haven.
    Som altid er det også godt fotograferet.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
  2. Så smukt! Jeg mangler også timer, så haven rigtig kan blive ordnet og blive klar til vinteren. Men det går alligevel 💚

    SvarSlet
  3. - I skulle næsten prøve at samle lidt af frøene fra solhattene ind, gemme dem et tørt og køligt sted i poser til slutningen af maj næste år og så dem ud på bed i din køkkenhave til udplantning i efteråret. Følgende sommer vil solhattene blomstre i en masse nye nuancer og være endnu mere modstandsdygtige overfor klimaet i din have. - Men det ved du sikkert alt om!? :-)

    Gode efterårshilsener
    Kjeld

    SvarSlet
  4. Hei Jeannett. Bedårende. Tenk å kunne sitte på terrassen og skue utover. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  5. Skønne billeder :0)
    Vi har ingen græsser i vores have, men når jeg kigger på dine billeder, drømmer jeg om det.. hmm måske skulle jeg kigge lidt på det henover vinteren ;0)

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...