søndag den 2. august 2015

Om lidt starter hverdagen igen

Det meste af weekenden er gået i haven, det har været dejlig vejr, Filippa har været på ferie ved mormor og morfar, og Leif er stadig på ferie på Grønland. Der har bare været mig og min aller bedste have ven Malu hjemme, og jeg må sige at jeg har faktisk nydt det.


 Der er blevet luget lidt mellem rækkerne og bundet op hvor det var nødvendig.

Valmuerne som jeg såede i foråret, fra frø som jeg har fået af Gitte med bloggen fra frø til blomst er endelig begyndt at springe ud. Desvære vælter de for mig, så jeg har været ved at give dem noget støtte, men skønne det er de.



Flere Valmuer de her er enkelte men også fra Gittes have.




Det begynder virkelig at vokse til i køkkenhaven, jeg har gensået i nogle rækker som er blevet tomme.
Trillebøren bliver hurtig fuld, jeg kører virkelig mange læs på komposten for tiden, tror snart jeg skal have udvidet mit kompost anlæg.

Her skule så stå de ti forskellige græskar, og tre forskellige squash som jeg såede i foråret. Det kolde forår vi havde i år ødelagde desværre det meste, og de få planter der overlevede bliver vidst ikke til så meget desværre. Det er ikke alting der går som planlagt, men nu er bedet da forberedt til jordbær stiklinge, og det er da egentlig meget smart, for vi bliver vidst nød til at starte op med et hold helt nye jordbær i år.


Det var lidt fra køkkenhaven. Filippa skal start op i SFO i morgen og skole på mandag, så vi skulle for første gang til at lave madkasse, der var nemmelig mad ordning i børnehaven. Så bliver det virkelig tydelig hvor stor en luksus det er at være selvforsynende, bare at kunne gå op i haven og høste Augurker, tomater, ærter og gulerødder samt masser af bær og frugter, det er virkelig en luksus.

Rigtig god uge til jer, måske er vi ikke de eneste der starter på hverdagen fra i morgen

13 kommentarer:

  1. Med så dejlig en køkken have, så bliver madkassen ikke tom. Er lidt misundelig på din køkken have, det har jg jo valgt fra, kun tre højbede, hvor der også er blomster. Men fint ser det ud hos dig :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Margit, da vi fik Filippa for 6 år siden valgte vi stauderne fra men køkkenhaven beholdte vi, når alt kommer til alt er det nok den der er første prioritet herhjemme.

      Slet
  2. Skønne billeder - jeg forstår helt din nydelse af alene tid, det er bare skønt. Jeg forsøger også at få sendt Bent på cykelferie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi ja det er bare virkelig skønt, jeg syntes jeg mærker mig selv mere når jeg har været alene nogle dage. Jeg kan godt se mig selv som 90 årig tusse alene rundt på gården mellem høns og en masse stauder ;-))

      Slet
  3. Sikke en flot køkkenhave - frodigt og smukt! Lækkert med alenetid, bare en gang imellem. Bondemanden og jeg har nydt lidt tosomhed i sommer, da vores børn var af sted alle tre på lejr samtidig - det har vi ikke prøvet ret tit, fordi vi ingen bedsteforældre har til at passe ungerne - men det er skønt engang imellem - og dejligt, når de kommer hjem igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt med alene tid uanset om det er helt alene eller sammen med manden bare. Leif er af og til afsted, men oftest er Filippa så hjemme hos mig, så det var lidt specielt at prøve at være helt alene. Jeg nyder det om dagen, men når jeg så skal til at sove så syntes jeg lidt der mangler en.

      Slet
  4. Sikke en imponerende køkkenhave! Ja, det må da føles som ren luksus at kunne gå i haven og plukke en madpakke :-) God fornøjelse med start i SFO og skole!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ja vi nyder det virkelig også, heldigvis gik der super i SFO'en så vi er klar til en ny dag i morgen.

      Slet
  5. Skøn skøn have du har! Og ja, det at være selvforsynende er simpelthen det bedste - al den glæde og lykke der ligger i det, er fantastisk :) Og åh ja, græskar - og meloner...jeg har én sort hvor alle har overlevet, den blå Crown Prince, ellers er 8 ud af 10 af nogle mindre orange (som hedder...?) døde, og alle meloner er også omkommet... Men til gengæld står rødbederne flot i år! :)
    God "mandagsopstart" til dig og alle :) KH Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt trist med de Græskar, mine rødbeder står også rigtig fint

      Slet
  6. Det er da en helt fantastisk dejlig køkkenhave du har.
    Kan godt forstå at du glædes over at kunne hente til madpakkerne derude. Det er da ren luksus.
    Og din alene tid skal du bare nyde. Lige pludselig er hverdagen her igen for alvor.
    Håber din datter får en god opstart i sfo og skole. Jeg synes de pludselig vokser, når de skifter fra det ene til det andet.
    Fine valmuer du har fået dig. De er virkelig flotte.
    Rigtig god dag til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak, ja valmuerne er virkelig fine, jeg er også helt vilde med dem. Filippas første dag gik rigtig fint, og hun er så klar til i morgen, så må vi håbe det går lige så godt med skolen på mandag. Jeg tror også vi vil komme til at se Filippa vokse med opgaven, det bliver spændende at følge hende, selv om man nogen gange har lyst til at stoppe tiden.

      Slet
  7. Hej Jeannett.Sikke da en skøn køkkenhave du viser.............................har også lige lavet et indlæg fra min. Men i en noget mindre udgave.Men vi nyder også rigtig meget bare at kunne gå ud i haven og høste alt det grønne derude.
    Elsker de skønne valmuer.Og har også fået mine fra Gitte.
    Dejligt med alentid.Det nyder jeg også altid.
    Held og lykke med datterens ny liv i både skolen og SFO.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...