fredag den 16. februar 2018

Vinterhaven og små have projekter på vej.

 Nu er det lige før vi starter på en ny have sæson, men som en sidste krampagtig tag inden vinteren slipper for nu, kom der lige endnu et drys sne igår. Det er jo ikke fordi vi har haft så meget sne i denne vinter, så jeg syntes egentlig det var ok, bare det så er det sidste, for nu vil vi gerne til at klippe græsserne ned.

 Der er ikke så meget stil over græs bedene mere, græsserne er væltet og de fleste frøstande er efterhånden spist af fuglende. Men de har gjort det godt, det har de, de har både været smukke at se på det meste af vinteren, samtidig med at de har fungeret som både ly og restaurent for havens fugle.

Jeg glæder mig til at komme til at forspirer alle de skønne frø, men jeg sidder lidt på fingerne endnu, det er altså for koldt. Alle mine frø ender i drivhuset det fungerer bedst for mig, jeg kan godt holde det frostfrit, men det skal være lidt varmere inden de små spirer kan stå derude.


 Det bliver skønt at få fingerne i jorden, lige nu sidder jeg og laver planteplaner, det er noget af et puslespild at få til at gå op. Der komme virkelig mange skønne blomster i skærehaven i år, og jeg har som jeg plejer forkøbt mig, så jeg er spændt på hvor meget jeg egentlig får plads til.

 På afstand sover alle'en vintersøvn endnu, men går man helt tæt på så er der masser af små spirer på vej op af jorden. Her har jeg virkelig lagt mange løgvækster, udover Allium kommer der også hvide Krokus, Hyacint 'City of Haarlem' den er sådan lidt lime gul, samt nogle narcisser. 

 De er altid små jobs rundt omkring der venter, og en af dem vi godt kan gøre nu er at få fjernet fyr buske mellem Rododendron. De blev plantet sammen med Rododendron for at lukke hullerne mellem de små planter, men nu er det vidst på høje tid at få dem fjernet. 

 Manden har brugt noget af vinteren på at samle brænde ind, husene er efterhånden fyldt godt op, så har vi lidt forråd at tage af, det er godt nok som vi siger her ude på landet.

Leif har været så sød at klippe Mirabelle grene til mig, de ligger der på bænken og venter på at jeg sætter dem i vase, så nu kan foråret tyvstarte inde i stuen... yay



19 kommentarer:

  1. Det er en dejlig tid, lige nu hvor vi alle, inkl. planterne, står på spring :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og det er næsten ikke til at vente

      Slet
  2. Sikke en dejlig have du har dig - selv om vinteren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak jeg har selv lidt svært ved vinteren, jeg syntes det er såååå kedeligt det hele ved denne tid, men jeg prøver ihærdig at finde smukke hverdags ting i haven

      Slet
  3. Hej Jeanett.
    Smukke billeder fra din smukke have.
    Især det lange smukke kig op af din alle´.

    Nu behøver vi altså heller ikke mere sne i år.

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig ikke mere frost og sne, tror desværre bare ikke det går helt sådan.

      Slet
  4. Helt ljuvliga vinterbilder från din lika ljuvliga trädgård...
    Ha nu en skön helg!
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og skøn dag til dig også, når jeg ser ud på haven syntes jeg virkelig den ser trist ud, så hjælper det at tage kameraet med, så får jeg som regel øje på noget fint alligevel.

      Slet
  5. Der er så fantastisk smukt i din have og så er du god til at tage billeder.
    Uhhh herfra er der stor forståelse for at du gerne vil igang med at klippe ned. Det er svært at holde sig i ro, man mærker tydeligt at foråret er på vej.

    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja der var lidt forår på vej, så jeg klippede alle græsserne ned, men nu ser det desværre ud til at der kommer en del frost alligevel.

      Slet
  6. Sikke et skønt drys sne i har fået. Selvom det også her kribler i fingrene for at komme i gang i haven, så ønsker jeg mig alligevel lidt mere sne.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi vi har jo heller ikke haft så meget sne i år, jeg elsker også sne, men nu gider jeg ikke have det, nu er det for sent, nu vil jeg have forår.

      Slet
  7. Hej Jeannette.
    Er du helt holdt op med at blogge?
    Det håber jeg ikke, for jeg savner dine indlæg og fine fine have.
    Jeg ser så meget frem til at følge med i dit haveliv igen:)

    Kh. Grethe.

    PS. Jeg besøgte din have sidste sommer og det var en meget stor oplevelse.

    SvarSlet
  8. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...
    I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!
    I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    หนังออนไลน์

    SvarSlet
  9. webgirls When it comes to combating candida albicans, sufferers often times have their operate reduce on their behalf. The reason being candida albicans can easily turn out to be long-term and continuous. Bearing that in mind, on this page, we are going to current a variety of some of the finest proven yeast infection treatment method and reduction ideas all around.

    SvarSlet
  10. https://gamezoom.xyz Finding a workout partner can drastically enhance your muscle mass-constructing final results. Your partner can be a useful method to obtain determination for sticking with your workout period, and pushing anyone to maximize your attempts as you figure out. Having a reputable lover to sort out with can also help make you stay secure since you will always possess a spotter.

    SvarSlet
  11. the writing is really cool, very interesting, and very useful. thanks for publishing this. i'm waiting for the next write-up.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...