tirsdag den 4. juli 2017

På have besøg hos Claus Dalby.

I lørdags var jeg på besøg i Claus Dalby's have, jeg er guld medlem i haveklubben, og en af fordelene ved at være medlem her er, at man en gang om året bliver budt indenfor til en rundvisning i hans skønne have.
Jeg havde besøgt haven tidligere i august, så jeg var rigtig glad for at det denne gang var her i start juli, for det er virkelig en have der forandre sig meget gennem sæsonen.

Når man har to timer i sådan en smuk have, så tager man mange billeder, rigtig mange billeder. Vi var meget heldig med vejret, lidt for heldig hvis jeg skal se det fra et foto teknisk øje, for solen bragede igennem fra en smuk blå himmel, og det er altså ikke lige det bedste vejr at fotograferer i. Men motiverne de fejlede bestemt ikke noget, og dem var der mange af.

Haven er efterhånden vokset rigtig godt til, i skovhaven hvor der er skygge snor der sig en lang sti, og langs stien er der skygge bladvækster grupperet i forskellige farver


Jeg er ret vild med denne del af haven, for her er det virkelig tydelig hvordan der er tænkt i blad farver og former, og hvordan der er tænkt i både bund, mellem niveauer, og loft i haven. 

Den smukke havepavillon passer så fint ind der i skygge haven mellem alt det grønne, men med front ud i solen, og mod overgangen til den andel af haven.
På bordet stod der en meget smuk buket bundet med et lidt vild udtryk, det udtryk passede så fint til den her andel af haven som går op med huset.

Her op med huset er den store blomster have, vild og fordig, med et udtryk der nærmest ligner mellemtingen mellem en cottagehave og en blomstereng.


Her er stauder, roser, sommerblomster, og forskellige buske  i et skønt og vildt, men samtid nøje planlagt mix. Smukt planlagt vildskab...




Det altid smukke orangeri som lige nu huser den store Pelargonie samling, se lige alle de skønne potter, det gør virkelig samlingen endnu mere smuk efter min mening. 

Sidste gang jeg så haven blomstrede klokkeranken hen over gangen i orangeriet, og det var det der stjal hele billedet. Denne gang var de ikke i blomst endnu, og så var det pludselig noget helt anden jeg fik øje på.

Udenfor orangeriet og op omkring huset var de store krukke samlinger, i år var der mange af de lime og gule farver i krukkerne. Jeg er fuldstendig vild med de farver, og det er helt sikker noget jeg skal arbejde videre med herhjemme.

Der var lime farve blandet med lilla.

Og lime farve blandet med sølv og hvid.


Og lime farve blandet med gul.

Hvis jeg skulle nævne et yndlings sted i denne smukke have, så ville det bliver meget svært, men the sunken garden er ihvertfald en stor favorit. 

Her er det nærmest lime, blå og gul. 
Der stod virkelig mange krukker oppe omkring huset, både nogle i opstillinger, men også rigtig mange som venter på at komme ud i opstillinger i august haven. Dem der skal besøge haven i august kan godt begynde at glæde sig, for der var virkelig virkelig mange georginer blandt andet.

Der var så mange mange smukke roser, jeg kunne lave et helt indlæg bare med alle roserne.

Sølv og hvide planter i krukker ved hoveddøren. 

Det var en virkelig fin oplevelse, meget hyggeligt at mødes med, og hilse på nogle af de andre medlemmer fra haveklubben. Der var gæster som var kørt helt fra Norge, det var hyggeligt lige at hilse på dem også, stemningen var god rigtig fin, og selv om vi var mange gæster føltes det slet ikke overfyldt. Vi ville jo alle gerne tage billeder, og jeg syntes alle var gode til at vise hensyn på en rigtig fin måde. Claus gik rundt og svarede på spørgsmål, så godt han kunne, og jeg tror virkelig han hyggede sig, kan man andet med besøg af så mange rosende havegæster. (det er ikke mig på billedet)

Til sidst et par billeder nede fra vejen, at den store samling krukker som altid står her, lige nu var det de mørk lilla toner, meget fint med de lyserøde roserne som slynger sig op af hegnet i bagrunde. 




8 kommentarer:

  1. Hej Jeanett
    Wow så smukke billeder fra en helt igennem fortryllende smuk smuk smuk have. Og teksten flyder over i begejstring sammen med billederne en stor fornøjelse at kigge med herfra. Føler mig inspireret:-)
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak du er så sød Annette, men jeg var/er virkelig begejstret :-))

      Slet
  2. Kære Jeanett, tusind tak for søde ord og flotte billeder. Kærlige hilsner fra England, Claus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sørme så lidt, tak for kigget i den smukke have, og fortsat god tur/ferie.

      Slet
  3. Smukke, smukke billeder fra en meget smuk have. Tak for turen:)

    SvarSlet
  4. Hei. For en fantastisk hage. Nydelige bilder, og takk for turen. Ha det godt.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
  5. Kære Jeannett. Claus have er i særklasse, et stykke Utopia, det er ikke en have man hverken kan eller bør replikere. Den er arbejdstung, og kostbar, sådan er det jo ofte med smukke ting. Selv om man ikke selv kan have en van Gogh, eller Monet, er glæden ikke mindre ved at beundre den. Der er meget plante inspiration at hente, det har jeg selv nydt godt af. Venligst Henrik

    SvarSlet
  6. Det er en vidunderlig have og dine billeder og tekster er så fine, jeg må læse det igen :)
    Claus kan noget med sammensætninger i både krukker og bede - det er dejligt at få lov at se det.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...