fredag den 10. marts 2017

Blomsterfrø og såbakker og lidt om hvordan jeg forspirer mine frø



Der er kommet forårsstemning i planterummet, jule tingene er pakket ned og spirer bakkerne er fundet frem. Jeg har holdt lidt igen med at forspirer mine frø, da jeg hverken har kunstig lys eller opvarmet drivhus, så tålmodighed har været nødvendig.

 I år er jeg blevet ekstra fristet og har bestilt frø hjem steder fra jeg ikke plejer, der er så mange smukke hjemmesider med endnu flere smukke billeder af skønne blomster, kun lavet til at friste en svag blomster elsker som mig. På den front så tror jeg Leif er rigtig glad for at vinteren er ovre, og tiden til at shoppe rundt på nettet bliver mindre.


Jeg vil dog rigtig gerne slå et slag for de mange danske internet butikker der på kvaliteten og mængden af frø i poserne, efter min mening sagtens kan konkurrer med de mange udenlandske firmaer.





 Nogle gange kan man blive ramt af en frø forelskelse, så kan det godt være svær at modstå fristelsen også selv om det kan blive et dyrt bekendskab. De her skønne Fingerbøl Dalmation peach frø er bestilt hjem fra USA, sammen med nogle andre frø jeg ikke umiddelbart kunne finde her i DK. Den skønne Fingerbøl kan dog sagtens findes her i Danmark, og sikkert også med flere frø i poserne. Måske er beholdere med meget få frø bestilt hjem langvejs fra helt almindelig hverdag for frø samlere, men for mig som bare er en glad haveamatør der elsker blomster, er det altså lidt grænseoverskridende.

Jeg kunne godt skrive en lang forklaring på hvordan det er bedst at forspirer frø, men det er der altså andre der er meget bedre til, og mange har gjort det allerede. Jeg vil kun lige i grove træk forklarer hvordan jeg gør det, og måske er der noget af det i kan bruge.


Først sorterer jeg frøene i tre bunker, 1. bunke skal forspires inde i vindueskarmen, her vælger jeg kun dem der enten skal have særbehandling fx en tur i køleskab, eller dem der er meget længe om at udvikle sig. 2. bunke forspires i drivhus, og til sidst tredje bunke som jeg sår direkte i jorden  i maj måned.
Jeg bredsår i små bakker og potter, men der hvor det er muligt bruger jeg bakker opdelt i små rum. Jeg bruger jord som er velegnet til at forspirer i, altså fint jord uden for meget gødning, og så blander jeg selv Perlite og Vermiculite i for at give ekstra luft til rødderne, og fordi det holder på fugten i jorden. Jeg bruger også Vermiculite til at dække mine frø fordi det mindsker angreb af svamp i de små spirer. Jeg vander altid kun for neden, mine såbakker står i bakker med filt i, ved at vande for neden vænner jeg de små rødder til at trække ned og suge vand nede fra.
Nå ja så har jeg en lille alfabetisk kode der fortæller mig om frøene skal have varme eller kulde, lys eller mørke for at spirer, det er sådan noget jeg hygger mig med om vinteren, og så skriver jeg koderne på frø poserne så det er nemt når jeg sår frøene.



Jeg har en frø og så liste her på bloggen, den kan i finde lige under overskriften eller på linket her. Her skriver jeg hvad jeg sår, hvornår jeg sår, hvor jeg sår, og hvornår frøene spirer. Lige nu kan i se hvad jeg såede i 2015, sidste år skrev jeg ikke ned, da køkken og skærehaven mere blev brugt til opbevaring af planter på grund af omlægning af haven. Men i år skriver jeg listen igen, det kommer på sådan lidt i ryk når jeg har tid så hold øje.




14 kommentarer:

  1. Det ser rigtig godt ud, og en fantasik ide med at skrive ned hvad man sår og hvornår med mere,det tror jeg vil prøve fremover. God fornøjelse med havearbejdet. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er noget af et arbejde at skrive det hele ned, men jeg har virkelig været glad for det, så det kommer jeg til at gøre igen i år.

      Slet
  2. Så underbara och våriga bilder! Ljuvligt!
    Ha en skön lördag...
    Kram från Titti

    SvarSlet
  3. Sådan! Det ser hyggeligt ud ved dit såbord og det bliver helt sikkert et dejligt blomsterflor :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, jeg håber på masser af blomster i år.

      Slet
  4. Hej Jeanett

    Det ser da bare godt ud - nu er foråret her, lad os få frø i jorden!

    Alletiders at du søger ud over det gængse udvalg, der findes så meget godt derude!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak, ja et par timer på nettet og man kan hurtig blive en del kroner fattigere, men jeg er enig der er så meget spændende derude.

      Slet
  5. Hvor er der skønt og forårs lækkert hos dig. Jeg er ikke så god til at forspire men i år har jeg købt lidt frø. så det varer ikke længe så er jeg også igang.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er så nemt, frø i jorden og vande vande vande, vente vente vente ;-))

      Slet
  6. Åh, er det allerede på tide at så... Jeg glemmer det hvert år :-) fede Potter iøvrigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja det er nu du skal igang søde, ellers må du komme forbi og stjæle lidt hos mig ;-)

      Slet
    2. oj ja tak :-) bare en spire eller to af hver slags... har i øvrigt grønkålsplanter der kan spise endnu fra sidste år... og ville også lige spørge Jeannetts havebrevkasse om hvordan man sætter løg- altså krokus og lignende: med en stok agtig ting eller med spade? Hvad er hurtigst?

      Slet
  7. Det er nu en dejlig tid, nu....med forspiring, udprikling osv. osv. Jeg har været tre timer i haven i dag og er endelig begyndt på at rydde op i bedene. SÅ dejligt at komme igang.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...