søndag den 18. september 2016

Når havedesign holder


 En klog mand sagde fornylig til mig, at kvinder ofte går meget mere op i at indrette haver, og det nogen gange bliver på bekostning af arkitekturen, formgivningen, og det overordnet have design. Jeg ved jo godt at han ikke kæmmer alle kvinder over en kam, og at det er sagt med et glimt i øjet. Men jeg vil til dels give ham ret, det er jo langt de fleste blogs altså hvor der står en kvinde bag, der handler mere om indretning af vores haver (min er selv en af dem) end om havernes design og tankerne bag designet.
Det er vel lidt det samme med en have som det er med et hus, hvis man har et smukt hus hvor der er tænkt over de overordnet detaljer, så kan man jo altid flytte lidt rundt på møblerne, rammerne vil fortsat være smukke og tidsløse.

Men tilbage til kvinderne, en af Hollands mest kendte have designer gennem tiden er altså en kvinde, og hun hed Mein Ruys. Hun overtog sine forældres gartneri som 19 årig og med tiden udviklede hun den til en eksperimenterende have for sine ideer og for de have designs hun lave. Hun døde i 1999 blev 94 år, og designede haver lige til det sidste. I dag er hendes have åben for publikum, et levende eksempel på Mien Ruys arbejde gennem 70 år, samt et eksempel på, at godt design er tidsløs.

Du kan læse mere om Mien Ruys, og hendes have her  www.tuinenmienruys.nl



















6 kommentarer:

  1. Spændende dame :)
    Det er i hvert fald noget med firkanter og rette linjer og så en cirkel ind i mellem. Det ser ret fedt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hun er bestemt en spændende dame, det var en stor oplevelse at se hendes have.

      Slet
  2. Ov, hvilke fine billeder har du taget. Vi bor i nærheden af denne have, og et par gange i sæsonen ta' vi afsted til at nyde haven. (Vi bor i Zwolle). I eftermiddags var vi til Nagele, og Mien Ruys har været med at indrette hele byen, med hensyn til træer og busker, og kirkegården.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej så hyggeligt at du har fundet mit indlæg så, vi boede faktisk i Zwolle hele ugen, sikke en hyggelig by. Vi spiste en aften på den restureret kirke, sikke et arbejde og sjovt at spise i en kirke med boghandel som nabo. Hvad laver du i Zwolle, det må være et skønt sted at bo, jeg skal heltsikke tilbage og se nye haver og nogle af de gamle igen.

      Slet
  3. Hej Jeannett Tak for kikket på din blog. Jeg var med på Hollandsturen. Jeg er den store af søstrene. Sikken en GOD TUR! Faktisk endnu bedre end jeg havde forestillet mig. Hold op hvor nåede vi meget! Og sikke spændende steder!
    Stor fornøjelse at læse din blog. Du skriver godt! Og rigtig flot fotograferet. Modlysbilleder er også mit speciale.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...